di 17 dec - 2024 dinsdag 17 december 2024

Satyajit Ray: a genius of cinema | Pather Panchali (Song of the Little Road) + lezing

Meesterfilmer Satyajit Ray behoort tot de absolute filmcanon, hij was een grote inspirator van uiteenlopende regisseurs als Wes Anderson, Christopher Nolan en Martin Scorsese. De films van deze ‘genius of cinema’ zijn een must see voor filmmakers, -studenten en liefhebbers, toch was zijn werk lange tijd niet in Nederland te zien. Tot nu. Wij vertonen in de kerstvakantie drie prijswinnende films: Pather Panchali (Song of the Little Road, 1955), Aparajito (The Unvanquished, 1956) en Mahanagar (The Big City, 1963).

Voorafgaand aan deze vertoning geeft Annelotte Verhaagen een lezing over het werk van Satyajit Ray.

Bekijk het volledige Satyajit Ray filmprogramma

Satyajit Ray (1921-1992) is zonder twijfel een van de grootste filmmakers van India. Martin Scorsese omschreef zijn werk als “de schatten van cinema, die door iedereen die van film houdt gezien moeten worden.” En Akira Kurosawa zei: “Wie de films van Satyajit Ray niet heeft gezien is in de wereld zonder ooit de zon of de maan te hebben gezien.”

Pather Panchali
Voor Pather Panchali kreeg Satyajit Ray veel lof. Hoe hij het leven van het arme Bengaalse jongetje Apu in beeld bracht, werd internationaal ontvangen als een baanbrekende vernieuwing van de Indiase cinema. Apu’s vader probeert de levensomstandigheden van zijn gezin te verbeteren door werk te zoeken in de stad. In zijn afwezigheid vergaat het de in het dorp achtergebleven gezinsleden alleen maar slechter.

Gelukkig is er op het filmisch palet van Ray niet alleen somberheid te vinden. Te midden van alle tragiek is er volop ruimte voor poëzie en humor.

Over Annelotte Verhaagen

Documentairemaker, filmjournalist en trainer Annelotte Verhaagen studeerde filmwetenschap in Utrecht en is werkzaam als documentairemaker, docent en redacteur. Ze geeft al jaren les bij scholen en opleidingen in het land en via cursussen in filmtheaters in o.a. Utrecht, Nijmegen en Den Bosch.

De documentaire in al haar uitingsvormen, ofwel Het Verhaal van de Documentairemaker, is haar specialiteit. In lessen, lezingen of inleidingen combineert ze het liefst de praktische aspecten van een specifieke film met een reflectie op de achtergrond van het genre. Zo gaat het bijvoorbeeld over de (on)mogelijkheid van objectiviteit, verschillende stijlen en de aanwezigheid van de maker, maar ook over de keuzes die zijn gemaakt in de montage om het verhaal zo goed mogelijk te vertellen.

Alle films