Onze jaarlijkse Queer Horror Shorts avond in samenwerking met Hoogt on Tour bij Kanaal30 met een Q&A met de filmmakers!
English version below
Wie is waar bang voor, en waarom?
Fans van het genre zullen niet verbaasd zijn: horror is inherent queer. Het verstoort de status quo en bestaat buiten wat ‘normaal’ gevonden wordt. In de media is dat wat ‘eng’ is, historisch queer-coded, en de monsters in onze collectieve verbeelding delen overeenkomsten met queerness zelf: ze shockeren, dagen uit en zijn moeilijk te classificeren. Maar het genre wordt ook teruggeëist door queer makers, die deze klassieke karakterisering verwerpen en nu haar voorvechters zijn.
Horror verontrust mensen die gemakkelijk binnen de maatschappelijke normen leven, en troost zij die zich niet thuis voelen in patriarchale, cisheteronormative systemen. Tijdens de jaarlijkse QFFU Horror Shorts avond zetten we dit genre daarom in de schijnwerpers, dit jaar weer met een Q&A met de makers. De voorstelling vindt dit jaar plaats bij Kanaal30 (kanaalweg 30, Utrecht).
Depronima — Mickey Minnaar (Nederland, 19 min.)
Tijdens een feest in een afgelegen bos, worden drie vrienden bedreigd door een duistere energie die toeslaat wanneer je in je meest onzekere, instabiele staat verkeert. Een coming-of-age afstudeerfilm over het erkennen van innerlijke pijn bij jezelf en anderen. Durf jij het monster in de ogen aan te kijken?
Papergirl — Jack Warren (VS, 5 min.)
In deze queer short op 16mm, maakt genderdysforie plaats voor een angstaanjagende metamorfose wanneer een eenzame feestganger ontdekt dat zijn huid in papier verandert. “Ik wilde een trans verhaal vertellen dat de clichés van een traditioneel coming-out verhaal vermeed,” aldus Warren, “en in plaats daarvan leunt op het langzaam opbouwende gevoel van vervreemding en de euforie van zelfverwezenlijking.”
CW: gore
Flesh Nest — Andrew Huang (VS, 9 min.)
Een negendelige sci-fi die een post-apocalyptisch digitaal vagevuur illustreert. Oorspronkelijk ontworpen als negen herhalende videoprojecties voor galerie-expositie, is deze experimentele animatie de korte filmversie. Met fragmenten uit gelaagde cybernetische woestijnen geïnspireerd door de apocalyptische panorama’s van de schilderijen van Bosch en Bruegel.
Mom, If I Were a Vampire — Deborah Devyn Chuang (Taiwan, 17 min.)
Wen, een onzekere tiener, heeft een hekel aan haar afkeurende moeder en zweert dat ze nooit zoals haar wordt. Wanneer ze op school een cool meisje ontmoet met een houding alsof het haar allemaal niets kan schelen, raakt Wen op slag verliefd en volgt haar in een neerwaartse spiraal. Een verkenning van vampirisme — een onderwerp dat niet vaak voorkomt in Taiwanese cinema — als eufemisme voor queer zijn.
CW: Seksueel geweld
Piercing Touch — Olga Melcer (Nederland, 4 min.)
Tegen beter weten in, kan een butch lesbienne niet over haar gewelddadige ex heen komen. Hoe hard ze ook haar best doet weg te rennen (of weg te blijven), brengt de lift haar steeds weer terug naar dezelfde verdieping. Een korte horrorfilm over toxische relaties en hoe moeilijk het is te doen wat goed voor je is.
Gender Reveal — Mo Matton (Canada, 13 min.)
Rhys, een toegewijde people pleaser, belandt met diens twee partners op het gender-reveal feestje van hun baas. Het trans trio realiseert zich al snel dat ze zich meer op de hals hebben gehaald dan verwacht, en dat het maar de vraag is of ze het evenement zullen overleven. Een zwarte komedie over een droom van velen, en een nachtmerrieachtige realiteit voor anderen; een eindeloos spektakel dat steeds erger, en erger, en erger wordt.
CW: gore
Performance voorafgaand aan het filmprogramma:
This Unrelenting Skin — Ezra Menard
Voorafgaand aan het filmprogramma vindt This Unrelenting Skin plaats in Kanaal30: een Engelstalige interactieve horror experience. Samen spelen de kunstenaar en een deelnemer voor een intiem publiek. De deelnemer speelt Henry – een man die op zoek is naar romantische verbinding met andere mannen, maar die voortdurend wordt tegengehouden door zijn eigen angsten en onzekerheden. Henry ondergaat een lichamelijke transformatie die hem in conflict brengt met zijn eigen verlangens. Op zoek naar troost in het toilet van een kleine club ontdekt Henry dat hij misschien niet zo alleen is als hij denkt. Door gebruik te maken van het horrorgenre, geïnspireerd op transformative play en LARP, nodigt Ezra zijn publiek uit om de schoonheid van anders-zijn te omarmen en in contact te komen met hun eigen verlangens – ook al is dat eng.
Let op: Om de performance bij te wonen reserveer je een tijdslot:
Duur: 30 minuten. Maximaal 1 deelnemer per tijdslot, 6 plekken voor publiek. Alle genders zijn welkom om deel te nemen.
Ezra Menard (he/they) is een in de VS geboren ontwerper van interactieve en immersieve theatervoorstellingen, die theatrale ervaringen creëert die plaatsvinden in verhalende, fictieve werelden. Door het gebruik van LARP (live action roleplay) en spelelementen in zijn performances, nodigt hij het publiek uit om een actieve rol aan te nemen en invloed uit te oefenen op de verhalen die hij creëert. Via fictieve omgevingen probeert Ezra scenario’s te schetsen waarin het publiek wordt aangemoedigd om thema’s als identiteit, verbondenheid en persoonlijke worsteling te onderzoeken.
English version
Our annual Queer Horror Shorts night in collaboration with Hoogt on Tour at Kanaal30 accompanied by a Q&A with the filmmakers!
What terrifies who, and why?
Fans of the genre will not be surprised to hear that horror, at its core, is inherently queer. It disrupts the status quo and exists outside of what is considered ‘normal.’ In the media, what is meant to frighten us has historically been queer coded, and the monsters of our collective imagination share similarities with queerness itself: they shock, challenge, and defy easy classification. However, the genre has been reclaimed by queer creators, who are now at the forefront.
During the annual QFFU Horror Shorts night, we aim to highlight, celebrate, and showcase this genre that unsettles those comfortably confined within societal norms while providing solace to those who do not feel at home in a patriarchal heteronormative world. This year the night is again accompanied by a Q&A with the creators. This screening takes place at Kanaal30 (kanaalweg 30, Utrecht).
Depronima — Mickey Minnaar (The Netherlands, 19 mins.)
During a party in a remote forest, three friends are threatened by a dark energy that strikes when you are at your most insecure and unstable. A coming-of-age graduation film about recognizing inner pain in yourself and others. Do you dare look the monster in the eye?
Papergirl — Jack Warren (USA, 5 mins.)
In this queer horror short shot on 16mm, gender dysphoria gives way to terrifying metamorphosis when a lonely partygoer discovers that their skin is turning to paper. “I wanted to tell a trans story that avoided the tropes of a traditional coming out narrative,” Warren said, “instead leaning into the slow burn of alienation and the euphoria of self-actualization.”
CW: gore
Flesh Nest — Andrew Huang (USA, 9 mins.)
A nine-part sci-fi video illustrating a post-apocalyptic digital purgatory. Originally conceived as nine looping video projections for gallery exhibition, this experimental animation is the condensed short film version. Featuring excerpts from multi-layered cybernetic wastelands inspired by the apocalyptic panoramas of Bosch & Bruegel paintings.
Mom, If I Were a Vampire — Deborah Devyn Chuang (Taiwan, 17 mins.)
Wen, an insecure teenage girl dislikes her disapproving mother, and vows to be nothing like her. When she meets a cool school girl with that couldn’t-give-a-damn attitude, she becomes infatuated and follows her down a rabbit hole. A short that explores vampirism—a subject not commonly seen in Taiwanese cinema—as euphemism for queerness.
CW: Sexual assault
Piercing Touch — Olga Melcer (The Netherlands, 4 mins.)
Despite knowing better, a butch lesbian cannot seem to get over her violent ex. No matter how hard she tries to get (or stay) away, the elevator keeps returning her to the same floor. A short horror about toxic relationships and the difficulty of doing what’s right for you.
Gender Reveal — Mo Matton (Canada, 13 mins)
Rhys, a dedicated people pleaser, winds up at their boss’ gender reveal party with their two partners. The trans throuple soon realizes that they are dealing with more than they were prepared for and their ability to survive the event comes into question. A dark comedy about a fantasy of many and a nightmarish extension of reality for others; a never-ending spectacle that just gets worse and worse and worse.
CW: gore
Performance preceding the film program:
This Unrelenting Skin — Ezra Menard
Prior to the film program, This Unrelenting Skin takes place at Kanaal30: an English-language interactive horror experience. Together, the artist and a participant play out the story for an intimate audience. The participant plays Henry – a man looking for romantic connection with other men, but whose own fears and anxieties constantly hold him back. Henry undergoes a bodily transformation that brings him in direct conflict with his own desires. Searching for solace in a small club bathroom, Henry finds that he is perhaps not as alone as he thinks. By utilizing the horror genre, inspired by transformative play and LARP, Ezra invites his audience to find the beauty in being different and to come in contact with their own desires, even if it feels scary.
Note: To attend the performance, you must reserve a timeslot.
Time: 30 minutes. Maximum 1 participant per timeslot, 6 limited spots for audience members. All genders are welcome to participate.
Ezra Menard (he/they) is an American-born interactive and immersive theater designer who creates theatrical experiences taking place in narrative-driven, fictional worlds. By utilizing LARP (live action roleplay) and game mechanics in his performances, he invites the audience to take on an active role and participate in influencing the stories he creates. Through the use of fictional settings, Ezra strives to sketch scenarios in which their audience is encouraged to examine themes such as identity, togetherness, and personal struggle through a new and heightened perspective.
