HOVO-filmcursussen

FILMCURSUS DE KUNSTENAAR IN DE CINEMA

Veel filmregisseurs laten zich inspireren door de beeldende kunst, vanwege hun fascinatie voor de gebruikte beeldtaal en de betekenis van de kunstenaar voor de (kunst)wereld. Veel speelfilms leggen de nadruk op leven, werk en persoon van de kunstenaar die men opvoert. Een dergelijke insteek opent fraaie mogelijkheden tot verdieping en levert vragen op als: Waarom kiest een filmmaker voor een bepaalde kunstenaar? Welk beeld schept de cineast van die beroemdheid? Welke middelen zet de regisseur daarbij in? Hoe verhoudt zich de film uiteindelijk tot het werkelijke leven, werk en de persoonlijkheid van de geportretteerde kunstenaar? Deze vragen behandelen we in zeven colleges die een direct verband leggen met de film die we aan­sluitend vertonen. Ieder college begint met een nabespreking van de film die de week ervoor werd ingeleid. De behandelde kunstenaars zelf, en hun belang voor de kunstgeschiedenis komen eveneens ter sprake.

Deze cursus gaat met zevenmijlslaarzen door de geschiedenis van de beeldende kunst, beginnend met de veertiende eeuwse iconenschilder Andrei Rubljev, om te eindigen bij de postmoderne museumwereld van The Square. De reeks vormt niet alleen een verdieping van uw kennis over film, maar biedt tevens een relevante, verdiepende context vanuit de kunst- en cultuur­geschiedenis. En passant wordt duidelijk hoe wederkerigheid tussen verschillende disciplines tot schitterende films heeft geleid. Vertoonde films:

The Square/Ruben Östlund (ZW, 2017, 140 min)
Gouden Palm-winnaar 2017 levert op satirische wijze commentaar op het hedendaagse kunstbedrijf. Hoe kijken wij eigenlijk naar (post)moderne kunst?
Andrei Rublev/Andrei Tarkovski (RU, 1966, 180 min)
Hoe een iconenschilder, ondanks zijn sterk beperkte artistieke vrijheid, een van de belangrijkste Russische kunstenaars ooit wordt.
Caravaggio/Derek Jarman (GB, 1986, 93 min)
Eerbetoon met citaten uit het oeuvre van de grote meester. Licht is natuurlijk het centrale thema: een aflevering over onder meer lenzen, tableaux vivants en spotlights.
Goya in Bordeaux/Carlos Saura (SP, 1999, 107 min, Engels ondertiteld)
Erfgenaam van Velazquez, held van Picasso en algemeen gezien als de vader van de moderne kunst. Goya verkende een nieuw soort realisme, gespeend van de behoefte om te behagen, en schilderde o.m. reportages van tijdloos leed.
Rodin/Jacques Doillon (FR, 2017, 120 min)
Rodin werkt aan zijn ‘Poorten van de Hel’ (waarvan ook ‘De kus’ en ‘De denker’ deel uit zullen maken). Zijn beelden van ‘week gemaakt marmer’ riepen de verdenking op dat hij afgietsels maakte van levende mensen.
Shirley/Gustav Deutsch (OOS, 2014, 93 min)
Dertien beroemde schilderijen van Edward Hopper tot leven gewekt in dertien scènes: we begeven ons als het ware ín de fascinerende wereld van Hopper. Eén van de mooiste voorbeelden van de kruisbestuiving tussen film en beeldende kunst.
Love is the devil/John Maubury (GB, 1998, 91 min)
Een cinematografisch equivalent voor Francis Bacon’s verontrustende kunst. Sir Derek Jacobi (uit I Claudius) speelt de rol van zijn leven als de omstreden en controversiële kunstenaar.

N.B. Alle films zijn Nederlands ondertiteld, behalve de film van Saura.

Deze filmcursus bevat andere films dan de Filmcursus ‘De Kunstenaar in de film’ van najaar 2017 en kan gezien worden als een vervolg daarop.

cursusdata:

5, 12, 19, (niet 26) oktober; 2, 9, 16, 23 november 2018 (7).

tijd:

Vrijdag 14.00 tot ca 17.00 uur (afhankelijk van de filmlengte). Van 14.00 – 14.45 uur college, daarna pauze en vervolgens filmvertoning.

plaats:

Filmtheater ’t Hoogt, Hoogt 4, 3512 GW, Utrecht, Zaal 1 boven – alleen bereikbaar via trappen.

studiemateriaal:

De docent reikt ter plaatse een hand-out met literatuurverwijzingen uit.

Meer informatie en inschrijven via  www.hovoutrecht.nl