di 27 dec - 2022 dinsdag 27 december 2022

Béla Tarr | Lezing door Gerlinda Heywegen

Tijdens deze lezing over Béla Tarr toont programmamaker Gerlinda Heywegen veel fragmenten uit zijn werk en leidt ze je langs zijn sombere en tegelijk ook verlichte cinema-wereldbeeld. Van zijn naturalistischer vroegere werk naar het bejubelde, door sommigen ook gevreesde epos Sátántangó.

Het volledige Béla Tarr-programma vind je op hoogt.nl/belatarr.

TIP!

Koop een combiticket voor deze lezing + de film Damnation om 15:30 voor €17,50!
lezing + film
alleen lezing

 

Béla Tarr is de meester van het betoverende lange shot, de meester van de prachtig in beeld gebrachte, zwaarmoedige films over de condition humaine.

Béla Tarr

Tijdens deze lezing over Béla Tarr toont programmamaker Gerlinda Heywegen veel fragmenten uit zijn werken leidt ze je langs zijn sombere en tegelijk ook verlichte cinema-wereldbeeld. Van zijn naturalistischer vroegere werk naar het bejubelde, door sommigen ook gevreesde epos Sátántangó.

Béla Tarr’s invloed op de hedendaagse arthouse cinema is groot. Het donkere, trage camerawerk wat veel films zo typeert wordt vaak en snel gekoppeld aan dat van Andrei Tarkovski, Robert Bresson soms wordt zelfs Orson Welles genoemd. Maar Béla Tarr is vooral Béla Tarr, volstrekt uniek. Is zijn eerdere werk nog erg begaan met de arbeiders in Hongarije, daarna wordt Tarrs werk waar hij zo beroemd om is: lyrischer, poëtischer, donkerder, voor sommigen wellicht zwaarder daardoor.

Tarr is niet het grootste zonnestraaltje. Maar zoals met meer kunst is het zijn werk zelf, hoe zwaarmoedig, melancholiek en verloren soms ook, dat geluk doet voelen. En ook daarom is en blijft hij zo’n interessante maker.

Film, zo populair om zijn entertainende waarde, blijft soms lastig te verkopen wanneer een maker er pertinent niet aan meedoet, aan dat entertainen. Van schrijvers, dichters, schilders accepteren we het, de donkere makers geest. Dan noemen we het bijvoorbeeld louterend. En precies dat, naast die esthetiek, is wat Tarr’s werk je kan bieden en wat je tijdens de lezing gaat ervaren.

“Ik beschouw film nog steeds niet als showbusiness, maar als de zevende kunst. Ik ben nooit geïnteresseerd geweest in verhalen, omdat het verhaal altijd hetzelfde is. Lees het Oude Testament maar, het staat er allemaal al in, we hebben geen nieuwe verhalen te vertellen, we belanden altijd in hetzelfde oude verhaal.” (Béla Tarr, Eye tentoonstelling 2017)

Over Gerlinda Heywegen

Gerlinda Heywegen is filmprogrammeur/programmamaker voor verschillende filmvertoners en –festivals zoals Film by the Sea, Filmhuis Den Haag en Winternachten/Writers Unlimited. Ze reist het land door om intro’s te geven en talks en programma’s te presenteren over film. Ze is eigenaar van Koning Film, een organisatie die filmkenners, schrijvers, filosofen en muzikanten bemiddelt die over film spreken en schrijven. Ze publiceerde o.a. The Other Director, over directors of photography, schreef mee aan Passie voor cinema en schrijft regelmatig voor literair tijdschrift Elders en de website van Netherlands Society of Cinematographers (NSC).

Béla Tarr | Retrospectief

Hoogt on Tour presenteert op de grens van 2022 en 2023 in Bieb Neude het Béla Tarr | Retrospectief met een lezing, een inleiding en maar liefst vijf van zijn films: The Outsider, Family Nest, Damnation, Sátántangó en Werckmeister harmóniák. Het volledige programma vind je op
hoogt.nl/belatarr.

Béla Tarr wordt wereldwijd beschouwd als en van de meest invloedrijke filmauteur van de afgelopen dertig jaar.

De Hongaar Béla Tarr is zelfs in de wereld van de artcinema een buitenbeentje. Zijn zwart-films bevatten extreem lange takes met personages die doelloos ronddolen. Geluk is een luxe die zij nooit zullen bezitten. Treurig, jawel, maar Mooi Treurig. Een diepere bedoeling heeft hij daar niet mee: ‘Ik hou er niet van als mijn werk symbolisch, allegorish of metafysisch wordt geïnterpreteerd’.

Alle films