do 15 dec - 2022 donderdag 15 december 2022

Béla Tarr | Damnation

Damnation wordt vaak geciteerd als de film waarbij Hongaarse grootmeester Béla Tarr zijn karakteristieke stijl voor het eerst tentoonspreidde. Deze film maakt onderdeel uit van het Béla Tarr | Retrospectief die op de grens van 2022 en 2023 bij Hoogt in Bieb Neude te zien is.

Het volledige Béla Tarr-programma vind je op hoogt.nl/belatarr.

TIP!

Bezoek je de film op 3 januari, kom dan ook naar de Béla Tarr-lezing door Gerlinda Heywegen. Meer info over de lezing
Een combiticket voor de lezing + film Damnation kost €17,50!
film + lezing
alleen film

 

Damnation wordt vaak geciteerd als de film waarbij Hongaarse grootmeester Béla Tarr zijn karakteristieke stijl voor het eerst tentoonspreidde. Met zijn uitgebreide long takes en langzame trackingshots is de film een toonbeeld van minimalisme in cinema.

Het is ook de eerste samenwerking tussen Tarr en landgenoot László Krasznahorkai, die na deze film nog maar liefst vijf andere films van Tarr van een script zou voorzien, waaronder zijn magnum opus Sátántangó (ook op ons programma).

De neerslachtige Karrer leeft zijn onspectaculaire leven in afzondering van de rest van de wereld. Hij brengt zijn dagen door in de immer neervallende regen, kijkend naar de mijntrucks die langzaam in de verte verdwijnen. Karrer eindigt elke dag in de Titanic Bar waar een oogje heeft laten vallen op de zangeres. De liefde is echter niet wederkerig en Karrer wordt regelmatig bedreigd door de echtgenoot van de zangeres. Op een dag ziet hij een kans om via een lucratief smokkelhandeltje zijn concurrent van het toneel te doen verdwijnen.

In lang aangehouden shots worden we deelgenoot van Tarrs weinig opgewekte visie op liefde, bedrog en vooral eenzaamheid. Zijn werk vereist engelengeduld. De camera registreert, traag bewegend en vaak minutenlang ononderbroken. Voor Tarr is een film de weergave van een psychologisch proces, iets wat tijd vergt. In kleine stapjes. De schoonheid van de wanhoop, gevangen in eindeloze zwart-wit takes.

“Wie zich aan tempo en sfeer overlevert, kan als gehypnotiseerd worden meegezogen in Tarrs grauwe universum.” – Trouw

Eye Filmmuseum brengt films Béla Tarr opnieuw uit

De heruitbreng door Eye Filmmuseum van de films van Béla Tarr is niet alleen een eerbetoon aan de Oost-Europese film, maar ook de kans om kennis te maken met een uitzonderlijk begaafde verhalenverteller-in-beelden.

Damnation (1988) behoort met  Sátántangó (1994) en Werckmeister harmóniák (2000) tot een trilogie die tot stand kwam in samenwerking met de Hongaarse romanschrijver en scenarist László Krasznahorkai. De films zijn een commentaar op de kwetsbaarheid van de menselijke beschaving; onverwachte, bedreigende ontwikkelingen blijken het dierlijke in de mens omhoog te brengen.

Béla Tarr | Retrospectief

Hoogt on Tour presenteert Béla Tarr | Retrospectief op de grens van 2022 en 2023 bij Hoogt in Bieb Neude. Het volledige programma vind je op
hoogt.nl/belatarr.

Béla Tarr wordt wereldwijd beschouwd als de meest invloedrijke filmauteur van de afgelopen dertig jaar.

De Hongaar Béla Tarr is zelfs in de wereld van de artcinema een buitenbeentje. Zijn zwart-films bevatten extreem lange takes met personages die doelloos ronddolen. Geluk is een luxe die zij nooit zullen bezitten. Treurig, jawel, maar Mooi Treurig. Een diepere bedoeling heeft hij daar niet mee: ‘Ik hou er niet van als mijn werk symbolisch, allegorisch of metafysisch wordt geïnterpreteerd’.

Alle films